ESWT hangi konularda hastalara fayda sağlayabilir?

Şok dalga tedavisi (ESWT) üzerine en son bilimsel derleme Nisan 2018’de “Sexual Medicine Reviews” dergisinde yayınlandı. 2010 yılından itibaren ereksiyon sorunlarının tedavisinde kullanılan ESWT’nin yararlılığı konusunda kanıtlar her geçen gün artıyor. Kendine kılavuz kitaplarda yer bulmaya başlayan teknik, büyük ihtimalle yakın gelecekte FDA onayı da alacaktır diye düşünüyorum. Derlemede de hafif orta ve şiddetli düzeyde ereksiyon sorunlarında IIEF skorlarında düzelme, etki mekanizmaları, ilaçlara yanıtsızlık durumunun yeniden yanıtlı hale gelmesi gibi konularda, geçmiş çalışmalar bilimsel bakış açısı ile toparlanmış. ESWT üroloji alanında kullanımı görece çok yeni bir teknik. Pratiğe geçmesi ise tedavi seçeneklerin az olduğu ereksiyon sorunlarında çok da zaman almadı ve hızla yaygınlaştı. Elbette kılavuz ve referans kitaplara geçmesi kolay olmuyor ve belli bir zaman gerekiyor. Çalışmalar artıkça ve pozitif veriler çoğaldıkça süreç kısalacaktır ve de ESWT bu konuda ciddi yol almış durumda diyebiliriz. ESWT yani şok dalga tedavisi üroloji veya androlojide şu alanlarda hastalara fayda sağlayabilir. Faydanın ne kadar olacağı tamamen o hasta ve hastalığın kendine özgü dinamikleri ile ilişkilidir. Hormonal psikojenik ya da ilişkisel sorunlara bağlı gelişen ereksiyon sorunlarında doğal olarak fayda etme olasılığı çok düşüktür. Bu sebeple hasta seçimi son derece önemlidir. Bu arada ESWT, LiESWT ya da EDSWT kısaltmalarının hepsinin aynı anlama geldiğini yeniden belirtelim.

1. Hafif orta seviye ereksiyon sorunlarının ilaçsız giderilmesini sağlayabilir

2. Ağır ereksiyon sorunlarında PD5 inhibitörü ilaçlara yanıtsızlık durumu başlamış ise hastayı yeniden ilaçlara yanıt verir hale getirebilir.

3. Radikal prostatektomi sonrası erken dönemde kavernozal fibrozis gelişimin önleyebilir

4. Peyronie hastalığında ağrının, plakların ve eğriliğin azaltılmasını sağlayabilir

5. Kronik pelvik ağrı prostatit sorunlarında semptomların azalmasını sağlayabilir.

Birazcık daha sabır.